Jag har en leverantör som har förutsättningar som en företagare bara kan drömma om, samtidigt så är det den sämst skötta organisation jag stött på både som företagare och privatperson. Ändå går det fantastiskt bra för denna leverantör. Hur kan då ett företag som är så dåligt gå så bra, och varför är de så dåliga? Häng med så ska jag förklara.
Företaget har ensamrätt för alla produkter från en av branschens största tillverkare och kontrollerar alltså marknaden.. De kan driva ett totalt undermålig organisation utan att tappa kunder, går marknaden upp så går deras resultat upp, oavsett hur de beter sig. Återförsäljarna kan helt enkelt inte vara utan deras produkter i sina sortiment som det ser ut idag.
Skulden till detta företags totalt värdelösa organisation tillskriver jag dess VD, en pompös glidare med fint namn som mest glider omkring och verkar känna sig som en kung. Har får säkert många klappar på sina axlar, för även om att han inte gör någonting för sin organisations utveckling så pekar ju siffrorna bara uppåt och uppåt. Han kan alltså dölja sina tillkortakommanden med att marknaden växer. Utan affärsutveckling, och med VDs attityd, så är det inte så konstigt att delar av medarbetarna inte heller blir helt service minded. Men jag lägger ingen skugga på dem i just detta fall, de har sakta men säkert vaggats in i företagets kultur.
Vad är det då som gör organisationen så dålig? Låt mig ta några exempel:
- Företaget har många artiklar som är slut på lager, på grund av branschens art så är det i de flesta fall förklarligt men långt ifrån alltid. Som grossist/leverantör ska deras största kostnad ligga i att hålla ett högt lager. De har ett påslag om 100%, och mycket av detta bör gå till att täcka upp för bundet kapital. Återförsäljarna har långt längre än 100% påslag men ska ju då, enligt min mening, kunna parera detta med inköp ”just in time”. Vilket alltså inte är möjligt då leverantören inte håller tillräckliga lagernivåer. De kan alltså äta kakan och ha den kvar. Jag skrev till VD:n där jag mycket trevligt och politisk till och med erbjöd mig hjälpa dem med hur man mäter och jobbar med tillgänglighet på ett bra sätt (något som jag har jobbad med som specialist i nästan 10 år). Jag har inte fått något svar.
- När man blir större kund till dem så kan man beställa via deras interna webbshop som nyligen lanserades. ”Halleluja!” skrek jag när jag fick tillgång till denna, då jag direkt kan svara kunder på om jag kunde få in en beställningsvara inom rimlig tid. Det visade sig dock snart att lagersaldona i e-butiken inte uppdaterades utan var mer eller mindre värdelösa. Vidare så måste man räkna ut hur många leverantörsförpackningar man ska köpa, för man lägger ordern i antal styck. Alltså inte i antal leverantörsförpackningar utan i antal produkter. Så innehåller en förpackning 21 styck produkter och du vill köpa tre lådor så ska du inte skriva ”3” utan ”63”. Detta trots att det givetvis inte går att beställa mindre än en förpackning. Det hela blir inte enklare av att det är en stor spridning i antal/förpackning bland alla deras artiklar. Jag skrev till dem för att ge lite feedback i all välmening men möttes av kalla handen.
- De som jobbar med kundtjänst/order har ingen aning om leveranstider. Trots att de har sitt lager in house så verkar administration och lager inte ha någon kommunikation alls, inte fysiskt, inte via telefon och inte via systemstöd. Svaret man får när man frågar om sin order är att den kommer när den kommer, och att de inte kan lova något.
Som jag tidigare nämnt vill jag inte kasta smuts på medarbetarna, men ledningsgruppen har däremot en del att jobba med. Främst sig själva, och när de är klara med det kan de ju börja se över sin organisation.
Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Delvis vill jag bara skriva av mig, som ni mer inbitna läsare vet så är detta lite av en dagbok för mig där jag kan lassa över min skit över er… 😉
Men jag har också börjat fundera lite mer på det här med att vara företagare på en marknad med låg konkurrens. Idag finns knappt några marknader helt utan konkurrens, om vi tittar på mitt fall med leverantören så finns det en mängd andra produkter, även om de inte är alls lika stora som denna leverantörs produktflora. Men beteendet gör ändå att jag pushar mer för varor som kommer från andra samarbetspartners, de har minst lika bra produkter och är mycket trevligare/smidigare/bättre att jobba med. För mig är nätverkande och kontakter en stor del av företagandet och jag vill omringa mig av folk som kan lyfta, peppa och göra mig bättre, inte personer/organisationer som drar ner både mig och företaget i någon form av raserande organisatorisk subkultur. Den info jag samlat på mig från kolleger i branschen samt andra leverantörer gör gällande att jag inte är ensam i mitt tyckande. Fler kolleger satsar mer på andra märken, och andra leverantörer ökar sin omsättning på ett sådant sätt att den dåliga leverantören tappar marknadsandelar. Sakta men säkert kommer deras grafer att vika neråt, kommer de upptäcka det i tid och göra något åt det? Eller har VD:n fullt upp att stroppa omkring i fina kläder? Det får tiden utvisa, klart är dock att oavsett hur säker du tror att du sitter som företagare så kan det vara bra att ändå agera som om du hade en blåslampa konstant uppkörd i ”mumindalen”. Det är då du presterar som bäst, visst ska du fira dina framgångar, men luta dig inte tillbaka för länge för då kommer någon och kör om. Oavsett hur säkert du trodde att du satt.
En sista tanke, tänkt att lyfta in detta företag i en B2C kontext. Hur många veckor hade de klarat sig då? Jag kanske ska prova… Starta en e-butik som har felaktiga lagersaldon, omöjligt komplicerad rutin för att lägga till produkter i varukorgen samt en kundtjänst som säger att ordern skickas när den skickas och att vi inte kan lova något. Det låter ju kanon!…
Senaste kommentarer